‘Een leuke Vlaamse podcast: ‘De Castraten’. Een heel diepgravende podcast van maar liefst zes uur over dat boeiende fenomeen van die mannen wiens testikels verwijderd werden omwille van hun stem.’

— Floris Kortie, Podium Witteman, 1 maart 2020

‘Op bijzondere wijze thematiseert [Daan Esch] de donkere zijde aan de roem van castraten in de Zuid-Europese barok, het trauma, en de intieme relatie tussen een persoon en zijn lichaam en stem.’

— Veto.be, 24 april 2019

‘Welk boek zouden ze echt moeten verfilmen? ‘Stem’ van Daan Esch. Een prachtig barok boek en het lijkt me fascinerend om op het op het witte doek te zien. ’

— De Vrienden van Hebban, 15 september 2018

‘Het is de romantiek die we kennen van Farinelli, de film van Gérard Corbiau uit 1994. Esch stelt dat te rooskleurige beeld bij.’

— Hans Cottyn, De Standaard, 14 mei 2018

‘In de uitstekende reeks ‘De castraten’ neemt Daan Esch je drie weken lang mee in de wondere wereld van de castraten.’

— Dorinda Dekeyser, Taste Italy, 11 mei 2018

‘Musicoloog Daan Esch schreef een fascinerende roman [over castraten] en wijdt ons in in de geheimen der castraten.’

— Het Nieuwsblad, 3 mei 2018

‘De structuur van dit alles zit meesterlijk in elkaar. De drie parallelle handelingen blijken uiteindelijk meer met elkaar te maken te hebben dan het lijkt. Het procedé, dat de raadsels slechts op het einde helemaal oplost en de lezer lange tijd in het duister laat tasten, wordt ook toegepast in de aparte hoofdstukken. Zoals in een detectiveroman kun je dus maar best alert zijn en opvallende elementen in het achterhoofd houden: ze brengen straks wellicht de sleutel voor de oplossing.’

— Schakelnieuws, maart 2018

‘Daan Esch geeft met dit ambitieuze, muzikale boek de lezers weinig cadeau. Je moet ervoor werken! Het is overladen, bombast wordt niet vermeden, maar wie de 700 bladzijden doorworsteld heeft, wordt wel beloond.’

— Gerard Scheltens, Luister, januari – februari 2018

‘Met drie geheel eigen gevormde personages en een stilistisch uitdagend verhaal maakt Esch het je niet gemakkelijk, maar nodigt hij je uit. Hij nodigt je uit mee te gaan naar de Barok en daar te ervaren wat zijn personages ervoeren. Neem de uitdaging aan en je zult genieten.’

— Marloes Otten, Chicklit.nl, 20 januari 2018

‘Dat je als lezer hier met een debuut te maken hebt is eigenlijk onvoorstelbaar, want de auteur heeft werkelijk álles uit de kast gehaald tijdens het schrijven van dit boek. […] zó ontzettend knap en met zó ontzettend veel geduld en liefde gecomponeerd, dat ik met meer dan volle teugen heb genoten van deze mastodont. ’

— Truusje Truffel, Met de neus in de boeken, blogpost 4 januari 2018

‘Daan Esch heeft zijn boek zeer zorgvuldig gecomponeerd. [De auteur] heeft een volledig eigen stem.’

— Jan Stoel, Hebban.nl, 6 december 2017

‘Durf je deze roman aan, dan sta je voor een indrukwekkend avontuur dat je avonden lang in de ban zal houden.’

— Sigried Lievens, Bol.com, 16 november 2017

‘Het boek leest als een trein, voelt als een huis van vertrouwen en barst van de levenservaring – zowel inhoudelijk als qua schrijfstijl. ’

— Veerle De Knopper, Klassiek Centraal, 11 november 2017

‘Geïrriteerd door de film Farinelli uit 1994, die eerder een stereotiep beeld ophangt van de castraten, wilde Daan Esch een meer genuanceerd verhaal over castraten vertellen. Thema’s als de loodzware opleiding, de twijfels die opduiken wanneer talent alleen niet genoeg blijkt of wanneer de abnormale lichamelijke ontwikkeling aan het licht komt, passeren de revue.’

— De Artsenkrant, 27 oktober 2017

‘Stem leest als een literaire opera in vier akten en een epiloog. In 12 delen volgt de auteur muzikale ritmen en karaktertekeningen en bouwt zo zijn roman op tot een climax. Schitterend geschreven. Een heel mooi boek. Warm aanbevolen.’

— Michel Dutrieu, Stretto, 17 oktober 2017

‘Meeslepend verhaal, barokke taal, rijk aan beelden en metaforen, één en al taalvirtuositeit, heel sensueel ook, mooi opgebouwd… een literaire opera als het ware. Een verbluffend debuut.’

— Katelijne Boon, ‘De Liefhebber’, Klara, 7 oktober 2017

‘Ik ben helemaal weg van dat boek en vraag me af welke ontvangst het zal krijgen.’

— Peter de Caluwe, Knack, 16 Augustus 2017